tiistai 19. helmikuuta 2013

Koulukiertueen mittarointi

Niin tylsältä kuin otsikointi kuulostaa, niin kunnallisena toimijana Lahden kaupungin suun terveydenhuolto mittaroi yhteistyökumppaninsa Pelicansin koulukiertueen saadakseen lisää tietoa lasten ja nuorten hampaiden kotihoidon tottumuksista ja mahdollisista muutoksista kiertueen myötä.

Mittarointi päätettiin toteututtaa perinteisesti paperisella kyselylomakkeella, jonka täytti joka koulusta yksi kiertuetapahtumaan osallistunut luokka. Lomakkeet opettaja palautti sisäisellä postilla Lahden suun terveydenhuollolle. Vastauksia saatiin 120 kpl (n=120).

Vastaajista 95% (114 kpl) oli osallistunut kiertuetapahtumaan koululla ja Pelicans brändi, sekä Pekko Pelikaani, olivat ennen kiertuetapahtumaa tuttuja peräti 99% (119 kpl) vastaajista. Jopa 85% (102 kpl) vastaajista harrasti vapaa-aikanaan joko luistelua tai Pelicansin ottelutapahtumissa käymistä. Näin ollen on perusteltua väittää, että Pelicans jääkiekkojoukkueen brändi on yksi Lahden kaupungin vahvimpia tuotemerkkejä lasten ja nuorten keskuudessa ja näin ollen luonteva yhteistyökumppani Lahden suun terveydenhuollolle. Kake K. Kiilteen ensiensiintyminen ala-aste ikäisten koululaisten keskuudessa oli menestys. Kake K. Kiille on Lahden suun terveydenhuollon maskotti, joka seikkailee ajanvarauskorteissa, kirjeissä, julisteissa ja internetissä puhumassa hampaiden hoidon puolesta omalla tavallaan. Pelicansin koulukiertueen jälkeen 75% (90 kpl) lapsista osasi kertoa kuka Kake on.

Kaken sanoma on yksinkertainen: harjaa hampaat kahdesti. Jos Kake jäi hahmona vielä osalle nuorista hieman etäiseksi, niin kiertueen suun terveydellinen viesti pelaajien ja muiden toimijoiden toimesta oli mennyt hyvin perille. Lapset tietävät tarkalleen kuinka usein hampaita pitäisi pestä (kahdesti päivässä, 100%), mutta käytännön toteutuksessa olisi vielä hieman petrattavaa (kahdesti pesee 80%, 96 kpl, kerran päivässä 20%, 24 kpl). Normaalin vastaanottotyöhön liittyvien haastattelujen perusteella voisi väittää, että nuoret ovat hieman kaunistelleet vastauksiaan kyselyssä, mutta toisaalta kiertueella voi olla vaikuttavuuttakin sanoman perille menemisessä ja käytännön toteutuksessa. Sen näyttää vain aika ja tilastot.

Jos puhutaan muista kotihoidon tottumuksista, niin ksylitolin käyttö on tänä päivänä tuttua lapsille ja nuorille. Ksylitoli ehkäisee säännöllisesti käytettynä reikiintymistä pysäyttämällä ateriointien jälkeen nautittuna happohyökkäyksen suussa. 73% (88 kpl) koululaista pyrkii syömään ksylitoli purukumia/pastilillia ruokailuiden jälkeen. Kivennäisvesien suosio terveellisenä vaihtoehtona limppareille/energiajuomille pistää myös ajatuksia vanhempiin ja markkinointiin tulevaisuutta silmällä pitäen: jopa 53% (63 kpl) ala-aste ikäisistä lapsista voisi suosia kivennäisvesiä limppareiden kustannuksella jos se ehkäisisi hampaiden reikiintymistä. Niin hyviltä nykyaikaiset makuvedet kiertueella maistuivat lasten suussa. Tämä tuli allekirjoittaneellekin yllätyksenä.

Kake K. Kiille syntyi ns. Hammaspeikko projektin yhtenä lopputuotteena. Hammaspeikko projekti on Lappeenrannan teknillisen yliopiston Lahti Innovation Schoolin tutkijoiden ja Lahden kaupungin suun terveydenhuollon yhteinen projekti, jossa kartoitettiin niitä syitä miksi nuoret voivat kokevat hampaiden hoidon vastenmielisenä ja kannattamattomana toimintana. Tilastojen mukaan päivittäinen hampaidenpesu aamuin illoin ei ollut 2000-luvun alussa mitenkään itsestään selvä asia ja hammashoitolaan suorastaan raahauduttiin, jos sitä edes muistettiin. Hammaspeikko projektissa on kehitetty hoitohenkilökunnan toimintatapoja nuorten keskuudessa sekä muutettu viestinnän sävyä ja muotoa ja pyritty nykyaikaistumaan perinteisestä virastokulttuurista moderninpaan suuntaan. Pelicansin koulukiertueen jälkeen 68% (82 kpl) nuorista suhtautui positiivisemmin hammashoitoon kuin ennen kiertuetta. Aiemmin negatiivisesti suhtautuneista (46 kpl) 63% (29 kpl) muutti käsitystään parempaan suuntaan hammashoidosta koulukiertueen jälkeen ja aiemmin jo positiivisesti suhtautuneista (74 kpl) 74% (55 kpl) vahvisti omaa positiivista käsitystänsä hammashoidosta.

Eli yhteenvetona mittaroinnin perusteella voidaan tehdä seuraava johtopäätöksen: Lahden kaupungin suun terveydenhuolto on hyötynyt Pelicansin koulukiertueesta lasten ja nuorten suun terveydenedistämiseksi. Lahtelaiset nuoret suhtautuvat aiempaa positiivisemmin hammashoitoon, tietävät terveellisistä elämäntavoista ja pyrkivät hoitamaan hampaitaan syömällä säännöllisesti ksylitolia sekä pesemällä hampaitaan kahdesti päivässä. Tämä tukee Lahden kaupungin suun terveydenhuollon strategiaa (HIH = Hoida Itse Hampaasi) ja auttaa tulevaisuudessa meitä tuottamaan laadukkaita ja edullisia suun terveydenhuollon palveluita lahtelaisille. Lahden suun terveydenhuolto haluaa kiittää Pelicansia erinomaisesta mahdollisuudesta osallistua koulukiertueelle saaden aikaan jotain mitä ei rahallakaan saa ja on omalta osaltaan valmis tulevaisuudessakin tekemään yhteistyötä Suomen innovatiivisimman jääkiekkojoukkueen kanssa.

Lahti. Kiekkokaupunki.
Thinking outside of the box.

P.S.
Ja mitä tulee vielä tähän blogiin, niin blogi sai 2 500 lukijaa kolmen viikon aikana ollen välillä Suomen suosituimpien blogien joukossa. Sosiaalinen media näytti jälleen kerran voimansa. Kiitos kaikille lukijoille ja kiertueen matkassa kulkeneille. Tapaamisiin jälleen kerran ensi vuonna.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti