tiistai 12. helmikuuta 2013

Mediaosumat ja lööppikulttuuri

Pelicansin kohta kolme viikkoa kestänyt koulukiertue on saanut tähän mennessä perinteisessä mediassa peräti kaksi mediaosumaa: toinen tuli Kouvolan Sanomilta kun Pelicansin koulukiertue saapui Iittiin Kausalan kouluun ja nyt tänään tuli kiertueen toinen mediaosuma: Etelä-Suomen Sanomat nosti esille koululaisen vanhemman huomion olutmainoksen asettelusta koulukiertueella palkinnoksi jaetun kausikirjan sivulta.



Eihän tätä voi mitenkään puolustella. Tämä on niin amatöörimäinen taittovirhe, joka olisi jokaisen normaalilla älyllä varustetun ihmisen huomata kirjan taittovaiheessa. Virhehän huomattiin kyllä saman tien kun kausikirja oli tullut painosta ulos ja kädessä, mutta mitäs enää siinä vaiheessa teet kun 10 000 kpl on ulkona? Lahden kaupungin suun terveydenhuolto on antanut aiheesta palautetta omille yhteistyökumppaneilleen niin Pelicansille kuin Hartwallin viestinnälle. Tätä virhettä ei saa enää ikinä antaa tapahtua. Ripotellaan nyt tuhkaa vielä päällemme. Kyseinen kausikirja löytyy muuten myös Lahden kaupungin hammashoitoloiden odotustiloista. Lapset ja nuoret kun haluavat lukea siellä heitä kiinnostavia lehtiä. Mutta onhan tämä taittovirhe.

Mutta silti on hiukan pakko ihmetellä, että mikäs mediaa oikein vaivaa. Pelicansin koulukiertue on tehnyt mahtavaa työtä lasten ja nuorten keskuudessa. Koulukiertueella on tänä vuonna painotettu hampaiden hoidon tärkeyttä ja lapsiin on kiertuetapahtumissa kohdennettu Suun terveydenhuollon toimesta terveysviestintää ja käyttäen hyväksi Pelicansin yhteistyökumppaneita markkinoiden Fazerin ksylitolia ja Hartwallin kivennäisvesiä osana terveitä elämäntapoja. Ylipäätänsä herättää ajatuksia siitä, että kivennäisvesi voi olla vaihtoehto energiajuomalle. Toiminta on ollut koko Suomen mittapuussa ainutlaatuista.

Kukaan ei puhu tästä työstä mitään. Toimittajia on kutsuttu osallistumaan kiertuetapahtumaan seuraamaan maassamme ainutlaatuista tapahtumaa, jossa pyritään vaikuttamaan lasten ja nuorten käsityksiin suun terveydestä. Moniammatillinen yhteistyö, jossa julkinen toimija, yritysmaailma ja paikallinen urheiluseura pyrkivät edistämään lahtelaisten hyvinvointia.

Lahden kaupungin suun terveydenhuolto mittaroi omalta osaltaan tapahtumia ja seuraa tarkasti kiertueen vaikuttavuutta tulevaisuudessa. Mutta kun toimittajia ei kiinnosta. On kyllä yritetty alkaen yleisradiosta, Radio Voimasta, Etelä-Suomen Sanomista... Etelä-Suomen Sanomat on Pelicansin pääyhteistyökumppani. Kiertueella on jaettu Etelä-Suomen Sanomien turkooseja rannekkeita. Avustajilla on Etelä-Suomen Sanomien pipot päässä. Etelä-Suomen Sanomia ei kuitenkaan kiinnosta kun Pelicans antaa oman brändinsä julkisen toimijan tueksi tukemaan lasten ja nuorten terveyttä.

Miksi?

Eikö sillä saa klikkauksia nettisivulle? Eikö se ole tarpeeksi myyvää? Mikä on?

Voin heittää tähän alkuun jo prosentteja alustavan mittaroinnin perusteella: 60% koululaisista on ollut sitä mieltä, että he käyvät mielellään hammashoidossa kun heidän suosikkinsa Pelicansin pelaajat käyvät säännöllisesti siellä. 95% koululaisista on sitä mieltä, että hampaat tulee pestä kahdesti päivässä kun kerta Pelikaanitkin pesevät hampaansa kahdesti päivässä. Koulukiertue on muuttanut negatiivisesti hammashoitoon suhtautuneiden käsityksiä 80% parempaan suuntaan. 75% lapsista kokevat, että he voisivat valita tulevaisuudessa kivennäisveden limppareiden sijasta hampaiden suojaamiseksi reikiintymiseltä. Jo näiden alustavien tuloksien pohjalta Lahden suun terveydenhuolto toivoo, että tämä kiertue voidaan toistaa tulevaisuudessa niissä Lahden alueen kouluissa mitkä jäivät väliin tänä vuonna. Toiminnalla on vaikuttavuutta.

Mutta se kaljamainos... No, olihan se virhe.

Unohdetaan tästä kiertueesta sitten kaikki muu.

Lahti. Kiekkokaupunki.

1 kommentti:

  1. Ihan vallan ääneen hymyilin ja suupieliä nyki.

    On Etlariä kiinnostanut ja radio Voimaa. Twitterissä toivoin ihan s u o r a a n pelijuttuja koulukiertueelta vaikka Överin kylkeen, mutta eih. Vastaus oli, että verkkosivuilla on ollut jo juttu (1 juttu koko kiertueesta ja kaikista kouluista – etukäteenkin siis).

    Missä on se alueelle ja omalle yhteisölle tärkeä Hyvän Pöhinän luonti?! Että kerrtotaan ilmiöistä ja tapahtumista?! Ai niin. Siitä pitäisi maksaa mainosrahaa, koska eihän Etlari halua "ilmaiseksi" antaa palstatilaa eikä Voima radioaikaa.

    MUTTA!

    Asiaahan voisi tarkastella toisinkin. Jos tahtoisi. Se voisi olla ihan hyvää sisältöä ja lisää lukijoita/kuulijoita ja TIES mitä. Mutta ei. Etlarillahan meneekin nyt tosi kovaa, että hattu ei meinaa pysyä päässä ja Voimassakin ihan hurjan hyvää ja viihdyttävää sisältöä.

    Eimen.

    VastaaPoista