Mutta silti on hiukan pakko ihmetellä, että mikäs mediaa oikein vaivaa. Pelicansin koulukiertue on tehnyt mahtavaa työtä lasten ja nuorten keskuudessa. Koulukiertueella on tänä vuonna painotettu hampaiden hoidon tärkeyttä ja lapsiin on kiertuetapahtumissa kohdennettu Suun terveydenhuollon toimesta terveysviestintää ja käyttäen hyväksi Pelicansin yhteistyökumppaneita markkinoiden Fazerin ksylitolia ja Hartwallin kivennäisvesiä osana terveitä elämäntapoja. Ylipäätänsä herättää ajatuksia siitä, että kivennäisvesi voi olla vaihtoehto energiajuomalle. Toiminta on ollut koko Suomen mittapuussa ainutlaatuista.
Kukaan ei puhu tästä työstä mitään. Toimittajia on kutsuttu osallistumaan kiertuetapahtumaan seuraamaan maassamme ainutlaatuista tapahtumaa, jossa pyritään vaikuttamaan lasten ja nuorten käsityksiin suun terveydestä. Moniammatillinen yhteistyö, jossa julkinen toimija, yritysmaailma ja paikallinen urheiluseura pyrkivät edistämään lahtelaisten hyvinvointia.
Lahden kaupungin suun terveydenhuolto mittaroi omalta osaltaan tapahtumia ja seuraa tarkasti kiertueen vaikuttavuutta tulevaisuudessa. Mutta kun toimittajia ei kiinnosta. On kyllä yritetty alkaen yleisradiosta, Radio Voimasta, Etelä-Suomen Sanomista... Etelä-Suomen Sanomat on Pelicansin pääyhteistyökumppani. Kiertueella on jaettu Etelä-Suomen Sanomien turkooseja rannekkeita. Avustajilla on Etelä-Suomen Sanomien pipot päässä. Etelä-Suomen Sanomia ei kuitenkaan kiinnosta kun Pelicans antaa oman brändinsä julkisen toimijan tueksi tukemaan lasten ja nuorten terveyttä.
Miksi?
Eikö sillä saa klikkauksia nettisivulle? Eikö se ole tarpeeksi myyvää? Mikä on?
Voin heittää tähän alkuun jo prosentteja alustavan mittaroinnin perusteella: 60% koululaisista on ollut sitä mieltä, että he käyvät mielellään hammashoidossa kun heidän suosikkinsa Pelicansin pelaajat käyvät säännöllisesti siellä. 95% koululaisista on sitä mieltä, että hampaat tulee pestä kahdesti päivässä kun kerta Pelikaanitkin pesevät hampaansa kahdesti päivässä. Koulukiertue on muuttanut negatiivisesti hammashoitoon suhtautuneiden käsityksiä 80% parempaan suuntaan. 75% lapsista kokevat, että he voisivat valita tulevaisuudessa kivennäisveden limppareiden sijasta hampaiden suojaamiseksi reikiintymiseltä. Jo näiden alustavien tuloksien pohjalta Lahden suun terveydenhuolto toivoo, että tämä kiertue voidaan toistaa tulevaisuudessa niissä Lahden alueen kouluissa mitkä jäivät väliin tänä vuonna. Toiminnalla on vaikuttavuutta.
Mutta se kaljamainos... No, olihan se virhe.
Unohdetaan tästä kiertueesta sitten kaikki muu.
Lahti. Kiekkokaupunki.
Ihan vallan ääneen hymyilin ja suupieliä nyki.
VastaaPoistaOn Etlariä kiinnostanut ja radio Voimaa. Twitterissä toivoin ihan s u o r a a n pelijuttuja koulukiertueelta vaikka Överin kylkeen, mutta eih. Vastaus oli, että verkkosivuilla on ollut jo juttu (1 juttu koko kiertueesta ja kaikista kouluista – etukäteenkin siis).
Missä on se alueelle ja omalle yhteisölle tärkeä Hyvän Pöhinän luonti?! Että kerrtotaan ilmiöistä ja tapahtumista?! Ai niin. Siitä pitäisi maksaa mainosrahaa, koska eihän Etlari halua "ilmaiseksi" antaa palstatilaa eikä Voima radioaikaa.
MUTTA!
Asiaahan voisi tarkastella toisinkin. Jos tahtoisi. Se voisi olla ihan hyvää sisältöä ja lisää lukijoita/kuulijoita ja TIES mitä. Mutta ei. Etlarillahan meneekin nyt tosi kovaa, että hattu ei meinaa pysyä päässä ja Voimassakin ihan hurjan hyvää ja viihdyttävää sisältöä.
Eimen.